KONKURSY 2022 – WYNIKI
Zarząd Główny Stowarzyszenia Historyków Sztuki uprzejmie informuje, że w dorocznym LXVII Konkursie im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa na prace naukowe młodych historyków sztuki nagrody otrzymały w kategorii prac niepublikowanych:
- dr Magdalena Herman (O/Warszawski) za pracę: Kolekcja rycin Jana Ponętowskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie,
- dr Dorota Sakowicz (O/Gdański) za pracę: Sztuka na użytek władzy. Rzeźba architektoniczna a program polityczny Septymiusza Sewera,
- dr Masza Sitek (O/Krakowski) za pracę: Prace Hansa Sussa von Kulmbach (zm. 1522) dla zleceniodawców w Polsce,
- dr Kamila Twardowska (O/Krakowski) za pracę: Na przełomie. Twórczość architekta Wacława Krzyżanowskiego (1881-1954).
Jury Konursu im. prof. dr Jerzego Łozińskiego przyznało nagrodę prof. dr hab. Andrzejowi Betlejowi i dr Agacie Dworzak za redakcję tomu: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie na terenie dawnego województwa bełskiego.
Nagrodzonym serdecznie gratulujemy.
LXX Ogólnopolska sesja Stowarzyszenia Historyków Sztuki
O WSPÓŁPRACY KONSERWATORÓW I HISTORYKÓW SZTUKI
24-25 listopada 2022 r., Gmach Główny ASP pl. Matejki 13 w Krakowie
Sesja organizowana jest we współpracy Krakowskiego Oddziału SHS
i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych
24 listopada, czwartek
9:00-9:45
Grażyna Korpal Interdyscyplinarność sztuki konserwacji w aspekcie doktryn i praktyki konserwatorskiej
9:45-10:00
Łukasz Młynarski Pozycja prawna historyka sztuki w trakcie procesu dokumentacji, konserwacji i zarządzania zabytkami
10:00-10:15
Iwona Szmelter Jak daleko do optimum? Holistyczna i interdyscyplinarna współpraca w ochronie dziedzictwa kulturowego
10:15-10:30
Andrzej Siwek Dyskurs o wartości – między historią sztuki a ochroną zabytków
10:30-10:45
Joanna Sobczyk A co z fizykami? Multiwersum w Muzeum Narodowego w Krakowie. O współpracy z konserwatorami i historykami sztuki.
10:45-11:00
Paweł Dettloff O pożytkach badań – z warsztatu współpracy historyków sztuki i konserwatorów
11:00-11:15
Karolina Zalewska Spectrum współpracy konserwatorów i historyków sztuki
11:15-11:45
Dyskusja i przerwa
11:45-12:00
Małgorzata Nowalińska Interdyscyplinarne badania wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem prowadzone na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP
12:00-12:15
Iwona Liżewska Palimpsest – nawarstwienia w zabytku i rozwiązania konserwatorskie
12:15-12:30
Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz Współpraca Kolekcji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie w procesie kształcenia studentów Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych oraz Katedry Mody w warszawskiej ASP
12:30-12:45
Oskar Hanusek Problematyka konserwacji sztuki współczesnej w kontekście dydaktyki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie
12:45-13:00
Kinga Olesiejuk Współpraca historyków sztuki i konserwatorów w procesie akwizycji dzieł współczesnych
13:00-13:15
Agata Małodobry XX-XXI. Rzeźba: wystawa jako pole dialogu kuratorsko-konserwatorskiego. Dylematy, odkrycia, inspiracje
13:15-13:30
Szymon Tracz Beskidzkie Muzeum Rozproszone Diecezji Bielsko-Żywieckiej – konserwacja i nadanie nowych funkcji drewnianej architekturze sakralnej Podbeskidzia
13:30-13:45
Dorota Gutkowska Przepastne magazyny kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie widziane oczami historyka sztuki i konserwatora. O współpracy specjalistów wielu dziedzin
13:45
Dyskusja
15:30
Bazylika mariacka Pokaz ołtarza mariackiego po ostatniej konserwacji
17:00-17:15
Anna Ozaist-Przybyła Rola historyka sztuki w przygotowaniu dokumentacji konserwatorskiej na podstawie doświadczeń Fundacji Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D.O.M. przy konserwacji mebli stanisławowskich z Łazienek Królewskich w Warszawie
17:15-17:30
Małgorzata Godek Kwerenda ikonograficzna a rekonstrukcja malowideł ściennych na przykładzie wedut w dawnym Pałacu Biskupim w Tarnowie
17:30-17:45
Marta Zaborowska Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej
17:45-18:00
Katarzyna Górecka Konserwatorzy i historycy sztuki na rusztowaniu – rekonstrukcja pierwotnego programu ikonograficznego późnobarokowych fresków kaplicy bł. Władysława z Gielniowa przy kościele św. Anny w Warszawie
18:00
Dyskusja
Spotkanie koleżeńskie i wręczenie nagród w konkursach SHS
25 listopada, piątek
9:00-9:15
Cezary Wąs Budynek „Solpolu” przy ul. Świdnickiej we Wrocławiu
9:15-9:30
Piotr Fiuk Archeologia, konserwacja zabytków, historia sztuki i architektura – naukowe badania dla odbudowy szczecińskiego Podzamcza i rekonstrukcji fasad kamienic staromiejskich
9:30-9:45
Małgorzata Gwiazdowska Conservatio est aeterna creatio. Uczestnicy i konflikty w procesie konserwacji na przykładzie renowacji gmachu dawnej Rejencji w Szczecinie
9:45-10:00
Wiktoria Kałwak Najnowsze ustalenia dotyczące przekształceń kościoła Wniebowzięcia NMP w Wojnowie
10:00-10:15
Olga Tuszyńska-Szczepaniak Wpływ bezpośredniego dostępu do obiektu w trakcie restauracji zabytku na analizę architektury i rzeźby architektonicznej na przykładzie Bazyliki Katedralnej Narodzenia NMP w Sandomierzu
10:15-10:30
Alicja Saar-Kozłowska Zmiany w treści zabytku powstałe w procesie konserwacji na początku XX wieku na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny
10:30-10:45
Wiktor Bennebesel Późnogotycka rzeźba na ziemi chełmińskiej – najnowsze prace konserwatorskie a problem oryginalności i integralności zabytku
10:45-11:00
Danuta Szewczyk-Prokurat O szczęśliwym powiększaniu się zasobu polskich nowożytnych klejnotów. Wymierne efekty współpracy historyka sztuki i konserwatora
11:00-11:15
Zuzanna Sarnecka, Mirosław Wachowiak, Chiara Mazzocchi, Ewa Katarzyna Świetlicka, Joanna Szulc, Hanifah Darmawanti Cena niewypału. Problemy techniczne we włoskich obiektach ze szkliwionej terakoty w kolekcjach polskich
11:15
Dyskusja i przerwa
12:00-12:15
Marta Skowrońska Polichromia ścienna w formie kotary z kościoła św. Jakuba w Toruniu – kilka słów o barokowym recyklingu
12:15-12:30
Mirosław Wachowiak Badania technologiczne obrazów – ważne narzędzie wspomagające warsztat historyka sztuki
12:30-12:45
Martyna Łukasiewicz, Katarzyna Męczyńska, Katarzyna Novljaković, Justyna Łuczyńska-Bystrowska Dwie kolekcje dworskich portretów francuskich z Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Narodowego w Krakowie
12:45-13:00
Elżbieta Zygier Poszukiwanie kodu artysty na przykładzie zrealizowanego w Muzeum Narodowym w Krakowie interdyscyplinarnego projektu dotyczącego badania twórczości Maksymiliana Gierymskiego
13:00-13:15
Anna Forczek-Sajdak O potrzebie interdyscyplinarnych badań i współpracy na przykładzie konserwacji kościoła św. Mikołaja w Skrzydlnej
13:15-13:30
Jerzy Żmudziński Inauguracja programu badawczego „Dolabella”, czyli o konieczności współpracy konserwatorów dzieł sztuki i historyków sztuki w badaniach nad dawnym malarstwem
13:30-13:45
Janina Wilkosz, Anna Bogusz, Katarzyna Król-Goździk Lelewel. Rytownik polski. O kulisach ekspozycji i monografii
13:45-14:00
Agnieszka Kunicka-Goldfinger, Adriana Podmostko-Kłos, Marek Peda Rama do obrazu. O współpracy konserwatorów i historyka sztuki
14:00-14:15
Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos Konserwacja sarkofagów królewskich
14:15-14:30
Diana Długosz-Jasińska, Małgorzata Zawadzka Okiem konserwatora i nie tylko. Ze skarbca Muzeum Chopina
14:30-14:45
Mirosława Machulak, Justyna Miecznik Konserwacja XVIII-wiecznej sukni ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
14:45
Dyskusja
PROGRAM
OGÓLNOPOLSKIEJ LXX SESJI STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI
O WSPÓŁPRACY KONSERWATORÓW I HISTORYKÓW SZTUKI
W DNIACH 24-25 LISTOPADA 2022 ROKU
W KRAKOWIE
Sesja organizowana jest we współpracy Krakowskiego Oddziału SHS
i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych.
Sala Obrad znajduje się w Gmachu Głównym ASP przy pl. Matejki.
DZIEŃ 1
9:30 - 9:45
Grażyna Korpal
Interdyscyplinarność sztuki konserwacji w aspekcie doktryn i praktyki konserwatorskiej.
9:45 - 10:00
Łukasz Młynarski
Pozycja prawna historyka ztuki w trakcie procesu dokumentacji, konserwacji i zarządzania zabytkami.
10:00 – 10:15
Iwona Szmelter
Jak daleko do optimum? Holistyczna i interdyscyplinarna współpraca w ochronie dziedzictwa kulturowego.
10:15 – 10:30
Andrzej Siwek
Dyskurs o wartości – między historią sztuki a ochroną zabytków.
10:30 - 10:45
Joanna Sobczyk
A co z fizykami? Multiwersum w MNK. O współpracy z konserwatorami i historykami sztuki.
10:45 - 11:00
Paweł Dettloff
O pożytkach badań – z warsztatu współpracy historyków sztuki i konserwatorów.
11:00 – 11:15
Karolina Zalewska
Spektrum współpracy konserwatorów i historyków sztuki.
11:15 - 11:45
PRZERWA
11:45 – 12:00
Małgorzata Nowalińska
Interdyscyplinarne badania wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem prowadzone na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
12:00 – 12:15
Iwona Liżewska
Palimpsest – nawarstwienia w zabytku i rozwiązania konserwatorskie.
12:15 - 12:30
Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz
Współpraca Kolekcji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie w procesie kształcenia studentów Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych oraz Katedry Mody w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
12:30 – 12:45
Oskar Hanusek
Problematyka konserwacji sztuki współczesnej w kontekście dydaktyki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie.
12:45 – 13:00
Kinga Olesiejuk
Współpraca historyków sztuki i konserwatorów w procesie akwizycji dzieł współczesnych.
13:00 – 13:15
Agata Małodobry
XX + XXI. Rzeźba: wystawa jako pole dialogu kuratorsko-konserwatorskiego. Dylematy, odkrycia, inspiracje.
13:15 - 13:30
Szymon Tracz
Beskidzkie Muzeum Rozproszone Diecezji Bielsko-Żywieckiej – konserwacja i nadanie nowych funkcji drewnianej architekturze sakralnek Podbeskidzia.
13:30 - 13:45
Dorota Gutkowska
Przepastne magazyny Kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie widziane oczami historyka sztuki i konserwatora. O współpracy specjalistów wielu dziedzin.
13:45
DYSKUSJA
15:30
BAZYLIKA MARIACKA
POKAZ OŁTARZA MARIACKIEGO PO OSTATNIEJ KONSERWACJI
17:00 – 17:15
Anna Ozaist-Przybyła
Rola historyka sztuki w przygotowaniu dokumentacji konserwatorskiej na podstawie doświadczeń Fundacji Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D. O. M. przy konserwacji mebli stanisławowskich z Łazienek Królewskich w Warszawie.
17:15 - 17:30
Małgorzata Godek
Kwerenda ikonograficzna a rekonstrukcja malowideł ściennych na przykładzie wedut w dawnym Pałacu Biskupim w Tarnowie.
17:30 - 17:45
Marta Zaborowska
Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej.
17:45 - 18:00
Katarzyna Górecka
Konserwatorzy i historycy sztuki na rusztowaniu – rekonstrukcja pierwotnego programu ikonograficznego późnobarokowych fresków kaplicy bł. Władysława z Gielniowa przy kościele św. Anny w Warszawie.
18:00
DYSKUSJA
SPOTKANIE KOLEŻEŃSKIE
WRĘCZENIE NAGRÓD W KONKURSACH
DZIEŃ 2
9:00 - 9:15
Cezary Wąs
Budynek „Solpolu” przy ul. Świdnickiej we Wrocławiu.
9:15 - 9:30
Piotr Fiuk
Archeologia, konserwacja zabytków, historia sztuki i architektura – naukowe badania dla odbudowy szczecińskiego Podzamcza i rekonstrukcji fasad kamienic staromiejskich..
9:30 - 9:45
Małgorzata Gwiazdowska
Conservatio est aeterna creatio. Uczastnicy i konflikty w procesie konserwacji na przykładzie renowacji gmachu dawnej Rejencji w Szczecinie.
9:45 - 10:00
Wiktoria Kałwak
Najnowsze ustalenia dotyczące przekształceń kościoła p. wezw. Wniebowzięcia NMP w Wojnowie.
10:00 - 10:15
Olga Tuszyńska- Szczepaniak
Wpływ bezpośredniego dostępu do obiektu w trakcie restauracji zabytku na analizę architektury i rzeźby architektonicznej na przykładzie Bazyliki Katedralnej p.wezw. Narodzenia NMP w Sandomierzu.
10:15 - 10:30
Alicja Saar-Kozłowska
Zmiany w treści zabytku powstałe w procesie konserwacji na początku XX wieku na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny.
10:30 – 10:45
Wiktor Bennebesel
Późnogotycka rzeźba na ziemi chełmińskiej – najnowsze prace konserwatorskie a problem oryginalności i integralności zabytku.
10:45 - 11:00
Danuta Szewczyk-Prokurat
O szczęśliwym powiększaniu się zasobu polskich nowożytnych klejnotów. Wymierne efekty współpracy historyka sztuki i konserwatora.
11:00 - 11:15
Zuzanna Sarnecka, Mirosław Wachowiak, Chiara Mazzocchi, Ewa Katarzyna Świetlicka, Joanna Szulc, Hanifah Darmawanti
Cena niewypału: Problemy techniczne we włoskich obiektach ze szkliwionej terakoty w kolekcjach polskich.
11:15
DYSKUSJA
PRZERWA
12:00 -12:15
Marta Skowrońska
Polichromia ścienna w formie kotary z kościoła św. Jakuba w Toruniu – kilka słów o barokowym recyklingu.
12:15 - 12:30
Mirosław Wachowiak
Badania technologiczne obrazów – ważne narzędzie wspomagające warsztat historyka sztuki.
12:30 - 12:45
Martyna Łukasiewicz, Katarzyna Męczyńska, Katarzyna Novljaković, Justyna Łuczyńska-Bystrowska
Dwie kolekcje dworskich portretów francuskich z Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Narodowegow Krakowie.
12:45 - 13:00
Elżbieta Zygier
Poszukiwanie kodu artysty na przykładzie zrealizowanego w Muzeum Narodowym w Krakowie interdyscyplinarnego projektu dotyczącego badania twórczości Maksymiliana Gierymskiego.
13:00 – 13:15
Anna Forczek – Sajdak
O potrzebie interdyscyplinarnych badań i współpracy na przykładzie konserwacji kościoła pw. św. Mikołaja w Skrzydlnej.
13:15 – 13:30
Jerzy Żmudziński
Inauguracja programu badawczego „Dolabella”, czyli o konieczności współpracy konserwatorów dzieł sztuki i historyków sztuki w badaniach nad dawnym malarstwem.
13:30 - 13:45
Janina Wilkosz, Anna Bogusz, Katarzyna Król-Goździk
Lelewel. Rytownik polski. O kulisach ekspozycji i monografii.
13:45 - 14:00
Agnieszka Kunicka-Goldfinger, Adriana Podmostko-Kłos, Marek Peda
Rama do obrazu. O współpracy konserwatorów i historyka sztuki.
14:00 - 14:15
Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos
Konserwacja sarkofagów królewskich.
14:15 - 14:30
Diana Długosz-Jasińska, Małgorzata Zawadzka
Okiem konserwatora i nie trylko. Ze skarbca Muzeum Chopina.
14:30 - 14:45
Mirosława Machulak, Justyna Miecznik
Konserwacja XVIII wiecznej sukni ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Sesja ogólnopolska Stowarzyszenia Historyków Sztuki, organizowana w tym roku przez krakowski oddział SHS, odbędzie się w dniach 24-25 listopada. Napłynęły zgłoszenia zarówno historyków sztuki, jak i konserwatorów. Więcej szczegółów już wkrótce.
- Zabytek w kontekście materialnym i niematerialnym
- Potrzeba, skala, granice badań, błędy
- Dopuszczalna ingerencja: odwracalność, uzupełnienie, rekonstrukcja, walory artystyczne
- Bezpośredni kontakt studentów z obiektami w procesie kształcenia: dostępność, ćwiczenia, praktyki, wspólne praktyki obu profesji
Stowarzyszenie Historyków Sztuki zaprasza na spotkanie poświęcone najnowszym publikacjom z zakresu historii wina w Polsce. Promocja III i IV tomu Studiów z Historii Wina w Polsce odbędzie się 11 maja o 18:00 w Sali Konferencyjnej Stowarzyszenia Historyków (Warszawa, ul. Rynek St. Miasta 27).
Tom III to praca zbiorowa poświęcona m.in. historii winnic dolnośląskich i sandomierskich w dawnych stuleciach oraz mazowieckich w okresie PRL, kielichom i winom mszalnym, krakowskim kupcom win węgierskich i krakowskim zakonnikom posiadającym winnice w Tokaju oraz filozofowaniu. Tom IV to pierwsza monografia w naszej serii, autorska praca prof. Wojciecha Włodarczyka, poświęcona dziejom bliskiego mu regionu Małopolskiego Przełomu Wisły.
W spotkaniu wezmą udział redaktorzy obu tomów i autorzy tekstów. Obie książki będzie można zakupić podczas spotkania.
Szanowni Państwo!
Członkowie Stowarzyszenia Historyków Sztuki masowo i na różny sposób pomagają walczącej z Rosją Ukrainie. Wiele polskich placówek kulturalnych i naukowych zatrudniających historyków sztuki podjęło konkretne działania ofiarowując bieżącą, najpilniejszą pomoc. Prowadzone od dziesięcioleci wspólne polsko-ukraińskie projekty badawcze, naukowe, konserwatorskie, wystawiennicze i wydawnicze zamieniają się teraz w akcje pomocowe, wspierające Ukrainę w walce z rosyjskim agresorem.
Chcemy wyrazić pełną solidarność z walczącą Ukrainą i gotowość w nawiązywaniu kontaktów między potrzebującymi wsparcia koleżankami i kolegami historykami sztuki z Ukrainy a ośrodkami pomocy w Polsce a także z instytucjami na Zachodzie.
Prezes SHS
Wojciech Włodarczyk
Szanowni Państwo!
Książnica Kopernikańska w Toruniu oraz Zarząd Główny Stowarzyszenia Historyków Sztuki zwracają się z gorącą prośbą o podpisanie deklaracji poparcia dla zachowania w narodowym dziedzictwie kultury Rzeczypospolitej Polskiej Kodeksu Korwina.
Deklarację można podpisać na stronie https://www.kodekskorwina.pl
Poniżej publikujemy list Prezesa Zarządu Głównego SHS prof. dr hab. Wojciecha Włodarczyka prezentujący stanowisko naszego Stowarzyszenia w sprawie Kodeksu Korwina.
Historia sztuki jako instytucja
LXIX Ogólnopolska sesja SHS
Warszawa 25-26 listopada 2021 roku
Aula Akademii Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37
Aktualny program sesji:
25 listopada, czwartek
godz. 10:00 – otwarcie Sesji:
I. Historia i polityka
-
Mariusz Bryl, Potrzeby polskiej historii sztuki przed 100 laty: zgodny chór i głos odrębny
-
Elżbieta Kal, Realizm – walka klasowa – postęp, czyli o socrealistycznej koncepcji historii sztuki
- Wojciech Włodarczyk, "Prywatność" – niechciany model kultury
godz. 11:30:
II. Historia sztuki jako dyscyplina
-
Ryszard Kasperowicz, Classicorum veterum fragmenta? Lekcja Edgara Winda
-
Stanisław Czekalski, Historia sztuki wobec popperowskiej krytyki historycyzmu
-
Łukasz Rozmarynowski, Scjentyzm w historii sztuki: dotychczasowe osiągnięcia i niepowodzenia oraz możliwe perspektywy
- Anna Markowska, Sztuka w domu czyli delegitymizacja scientia artis
godz. 13:00 – dyskusja
godz. 14:00 – 15:00 – przerwa obiadowa
godz. 15:00:
-
Marta Leśniakowska, Ekonomia polityczna historii sztuki jako nauki stosowanej
-
Maria Poprzęcka, Historyk sztuki na bezludzkiej ziemi
-
Piotr Juszkiewicz, Modernizm w Polsce i w polskiej historii sztuki. Postulaty badawcze
-
Jakub Banasiak, Postmodernizm – hegemoniczny dyskurs transformacji. Istota panowania, mechanizmy zapomnienia
-
ks.bp. Michał Janocha, Nauczanie historii sztuki w seminariach duchownych
17:45 – dyskusja
18:15 – rozdanie nagród w konkursie im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa i nagrody im. prof. Jerzego Łozińskiego,
26 listopada, piątek
godz. 9:00:
III. Muzea, wystawy, zbiory
-
Agnieszka Murawska, O zawodzie muzealnika w kontekście misji muzeów. Refeksja historyczno-prawna
-
Piotr Rypson, Misja, narracja, klientelizm. Polskie muzea w czwartej dekadzie wolności
- Aleksandra Sulikowska-Bełczowska, Jedność w różnorodności? Sztuka mniejszości religijnych, etnicznych i narodowych w polskich muzeach
godz. 10:30 – dyskusja
godz. 11:00:
IV. Przestrzeń publiczna
-
Rafał Eysymontt, Wpływ współczesnej historii sztuki na kształtowanie krajobrazu kulturowego i przestrzeni publicznej
-
Waldemar Baraniewski, Czy przestrzeń publiczna ma właściciela?
-
Tadeusz Żuchowski, Pomnikowe potyczki historyka sztuki
-
Jakub Dąbrowski, Historyk sztuki między pomnikofilią a pomnikofobią
godz. 12:30 – dyskusja
godz. 13:00:
-
Makary Górzyński, Instytucja, mgławice, punkty styczne i linie ognia. Działania i role społeczne historyków sztuki we współczesnym Kaliszu
-
Bartosz Podubny, Reklama w zabytkowej tkance urbanistycznej. Zbigniewa Hornunga walka z hydrą na przykładzie Jarosławia
-
Paulina Korneluk, Spór o zieleń, spór o historię – powstanie Parku Miejskiego w Zamościu, jako początek myśli konserwatorskiej w mieście. Studium przypadku
-
Bernadeta Stano, Wskrzeszanie etosu pracy w przemyśle w kontekście degradacji obiektów i przestrzeni poprzemysłowych
godz. 14:45 – dyskusja
godz. 15:15 – zamknięcie Sesji
WARSZAWA DWUDZIESTOLECIA. ŻYCIE ARTYSTYCZNE I NOWA TOŻSAMOŚĆ MIASTA
Sesja Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki
21-22 października 2021/ Muzeum Narodowe w Warszawie – Sala kinowa
Planowany czas wystąpień 20 minut
21 X 2021, czwartek
9.15 – otwarcie obrad, powitanie uczestników
9.30 – Prof. dr hab. Andrzej K. Olszewski (Warszawa) – Słowo wprowadzające
-
DZIEDZICTWO I TOŻSAMOŚĆ
10.00.-11.00
Monika Kuhnke (Warszawa, Ministerstwo Spraw Zagranicznych) – Przywracanie Warszawie jej dziedzictwa kulturowego – realizacja traktatu ryskiego (1921) w dziedzinie dóbr kultury
Piotr J. Jamski (Warszawa, Instytut Sztuki PAN) – Warszawski dzwon. O zmianach fonosfery miasta 1914-1939
Jarosław Maciej Zawadzki (Warszawa, Kancelaria Senatu) – Sala Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z lat 1928-1939 projektu Stanisława Miecznikowskiego.
Dyskusja i przerwa kawowa do godz. 11.30
-
ŻYCIE ARTYSTYCZNE
11.30-13.00
Katarzyna Nowakowska-Sito (Warszawa, Muzeum Historii Polski) – Polski Klub Artystyczny w hotelu Polonia, 1916-1932
Renata Piątkowska (Warszawa, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, PISnSŚ) – Miejsce i rola Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych w życiu artystycznym Warszawy
Joanna Kania (Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych) – Zwornik. Działalność Wojciecha Jastrzębowskiego w warszawskim środowisku artystycznym w latach 1921-1939
Grzegorz Rogowski (Warszawa, Filmoteka Narodowa) – Warszawskie Hollywood
Dyskusja i przerwa do godz. 13.20
-
INSTYTUCJE
13.20-14.20
Ewa Korpysz (Warszawa, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej) – Muzeum Archidiecezji Warszawskiej – nowa placówka w niepodległej Warszawie
Dominika Ludwig (Warszawa, Główna Biblioteka Lekarska) – Salezjańska Szkoła Graficzna w Warszawie. Rozdział podwójnie zamknięty
Karolina Wolska-Pabian (Warszawa) – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie u progu II RP. Program nauczania, działalność artystyczna i jej rola w kreowaniu sztuki w Polsce
Dyskusja, zakończenie obrad ok. godz. 14.30
22 X 2021, piątek
10.00 – rozpoczęcie obrad
Dr hab. Błażej Brzostek (Uniwersytet Warszawski) – Warszawa dwudziestolecia – okiem historyka
-
NOWE OBLICZE MIASTA
10.30-11.30
Piotr Fiuk (Szczecin, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny) – Kamienice i domy mieszkalne Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym – oryginalność kompozycji i analogie z architekturą miast europejskich
Ewa Toniak (Warszawa, Akademia Teatralna) – Paradoksy modernizacji: budynek Prudentialu a Wielki Kryzys początku lat 30.
Ewa Kalnoj-Ziajkowska (Warszawa), Plany rozwoju urbanistycznego m.st. Warszawy w świetle zachowanych dokumentów planistycznych
Dyskusja, przerwa kawowa do godz. 12.00
12.00-12.40
Kacper Wysokiński (Warszawa, Muzeum Historii Polski) – Stolica Polski. Wizerunek Warszawy w międzywojennych przewodnikach turystycznych
Anna Masłowska (Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie), Wystawa „Warszawa wczoraj, dziś, jutro” w dokumentacji fotograficznej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
Dyskusja i przerwa kawowa do godz. 13.00
-
SZTUKA W MIEŚCIE
13.00-13.40
Anna Rudzka (Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych) – Projekty i realizacje uczniów prof. Tadeusza Breyera w przestrzeni publicznej Warszawy
Barbara Maria Gawęcka (Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego) – Nagrobki z okresu międzywojnia na Cmentarzu Powązkowskim – historia i ikonografia.
-
PROMIENIOWANIE
13.40-14.15
Agnieszka Janczyk (Kraków, Zamek Królewski na Wawelu) – Od cegiełek wawelskich do projektów dekoracji wnętrz. Udział warszawskiego środowiska kulturalno-artystycznego w odnowie Wawelu
Agata Wereszczyńska (Łódź, Politechnika Łódzka) – Café Lucyna projektu Władysława Sowickiego. Międzywojenne wnętrze w okupowanej Warszawie
Dyskusja, zamknięcie sesji ok. godz. 14.30
Warszawa. 01.06.2021
Biuro Zarządu Głównego Stowarzyszenia Historyków Sztuki zwraca się z uprzejmą prośbą o nadsyłanie wniosków dotyczących Nagrody im. Profesora Jerzego Z. Łozińskiego w roku 2021, za prace naukowe z historii sztuki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem prac o charakterze dokumentacyjnym i katalogowym. Termin składania wniosków mija 30 lipca br.
Zasady i warunki konkursu podane sa w regulaminie z dnia 24 kwietnia 1997 roku.
Regulamin dostępny jest na stronie www.shs.pl w zakładce „konkursy“.
Z poważaniem
Ewa Staszewska
dyrektor BZGł SHS
Warszawa. 01.06.2021
Biuro Zarządu Głównego Stowarzyszenia Historyków Sztuki uprzejmie zawiadamia, że w 2021 roku Zarząd Gówny SHS (zgodnie z §1 Regulaminu) ogłasza LXVI Konkurs im. ks.prof. dr Szczęsnego Dettloffa na prace naukowe (do 35 lat) dla członków naszego Stowarzyszenia.
Konkurs obejmuje prace publikowane w roku przyznania wyróżnienia (2021) lub w roku poprzedzającym (2020). W przypadku druku pracy w czasopiśmie brana jest pod uwagę nie nominalna data numeru, a data jego wydrukowania. W konkursie biorą również udział nadesłane prace niepublikowane. Prace magisterskie będą rozpatrywane o ile w całości, części lub streszczeniu zostały ogłoszone drukiem.
Prosimy o nadesłanie propozycji do dnia 30 lipca b.r. Jeżeli Zarząd Oddziału nie zgłasza żadnej kandydatury to prosimy o nadesłanie tej informacji na piśmie. Zwracamy się z prośbą o bardzo wnikliwe sprawdzanie lokalnych wydawnictw i poszerzenie kontaktów ze środowiskami naukowymi.
Z poważaniem
Ewa Staszewska
dyrektor BZGł SHS
Szanowni Państwo,
Katedra Historii Architektury, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza do udziału w konferencji: „Wnętrza w architekturze świeckiej XX wieku – od historyzmu do postmodernizmu” Łódź 13–14 maja 2021.
Zainteresowanych wysłuchaniem konferencji prosimy o kontakt do 10 maja 2021. Zgłoszenia prosimy kierować pod adres konferencja.wnetrza2020@gmail.
Wiesław Juszczak
Autor niezapomnianych wykładów i seminariów w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, aktywny uczestnik sesji SHS.
|
Nagrody Stowarzyszenia Historyków Sztuki w konkursach
im. prof. Szczęsnego Dettloffa i im. prof. Jerzego Łozińskiego
w roku 2020.
Szanowni Państwo,
ograniczenia związane z epidemią nie pozwoliły Stowarzyszeniu Historyków Sztuki odbyć w tym roku Seminarium Metodologicznego w Nieborowie i zaplanowanej na listopad dorocznej sesji naukowej SHS Historia sztuki jako instytucja. Seminarium Metodologiczne zostało przesunięte na wiosnę, a sesja ogólnopolska – na jesień przyszłego roku.
Mimo epidemii zdecydowaliśmy jednak, że nie możemy zrezygnować z przeprowadzenia konkursów im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa i im. prof. Jerzego Łozińskiego, uznawanych za najważniejsze wyróżnienia w naszej dyscyplinie. Wyniki prac jury były ogłaszane podczas ogólnopolskich sesji. W tym roku ogłaszamy je na stronie internetowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Poniżej przedstawiamy protokoły jury i uzasadnienia nagrodzonych prac.
Gratulujemy wyróżnionym.
Wojciech Włodarczyk
Prezes SHS
* * *
Warszawa, 18 grudnia 2020
Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy,
Zazwyczaj jesienią odbywała się doroczna sesja naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki, w tym roku miała być poświęcona „Historii sztuki jako instytucji”. Spowodowane epidemią Covid 19 rygory i obostrzenia zmusiły organizatorów do przełożenia sesji na termin późniejszy, miejmy nadzieję nie bardzo odległy.
Od lat pięćdziesiątych poprzedniego wieku sesjom, które były okazją do szerokich, ogólnopolskich kontaktów, towarzyszyło spotkanie koleżeńskie w trakcie którego wręczano nagrody w Konkursie im.ks. profesora Szczęsnego Dettloffa na prace naukowe młodych historyków sztuki. Epidemia uniemożliwiła nam spotkanie, ale nie uniemożliwiła rozstrzygnięcia konkursu, w którym wyróżnienie częstokroć stawało się początkiem owocnej kariery naukowej. Nie chcąc przerywać tej wielodziesięcioletniej tradycji, jury Konkursu postanowiło ogłosić swój werdykt, przyznający nagrodę pani dr Milenie Woźniak-Koch za rozprawę „Kolekcjonerstwo warszawskiej burżuazji i inteligencji pochodzenia żydowskiego jako wyraz identyfikacji kulturowo-narodowej (1880-1939). Studium przypadków".
W imieniu jury gratulując laureatce, przesyłamy wszystkim życzenia zdrowia, przetrwania trudnego czasu i nadziei na rychłe spotkania.
Prof. dr Maria Poprzęcka
Przewodnicząca Jury Konkursu im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa
* * *
PROTOKÓŁ
POSIEDZENIA JURY KONKURSU IM. KS.PROF. SZCZĘSNEGO DETTLOFFA
na prace naukowe młodych historyków sztuki w roku 2020
Jury Konkursu na prace naukowe młodych historyków sztuki im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa w składzie:
- Dr hab. prof. UW Ryszard Kasperowicz
- Prof. dr hab. Maria Poprzęcka (przewodnicząca)
- prof. dr hab. Szczęsny Skibiński
- Prof. dr hab. Antoni Ziemba
Jury postanowiło przyznać tylko jedno wyróżnienie w kategorii prac niepublikowanych. Wyróżnienie przyznano dr Milenie Woźniak-Koch za rozprawę pt. Kolekcjonerstwo warszawskiej burżuazji i inteligencji pochodzenia żydowskiego jako wyraz identyfikacji kulturowo-narodowej (1880-1939). Studium przypadków
„ (…) Pierwszą istotną dla oceny całej rozprawy mgr Mileny
Woźniak-‐Koch refleksję przyniosła mi lektura opracowanego przez nią stanu badań. To, że jest on niezwykle wyczerpujący to jedno, ale drugie i najważniejsze, to samodzielne i pełne pogłębionych refleksji podejście krytyczne do zanalizowanej literatury przedmiotu. Autorka z wielką swobodą i swadą ,a zarazem lapidarnie podsumowuje kolejne pozycje na długiej liście lektur poświęconych kolekcjonerstwu i mecenatowi artystycznemu, ale także precyzyjnie punktuje wkład poszczególnych autorów w rozwój metodologii w badaniach nad tym zjawiskiem.
Niezwykle obszerny rozdział metodologiczny stanowi pewnego rodzaju majstersztyk udowadniający erudycję Autorki, zakres jej lektur, a przede wszystkim sprawność w prezentowaniu najważniejszych dla jej rozprawy wątków bez popadania w drażniący żargon pseudonaukowy. Milena Woźniak-Koch tym rozdziałem udowadnia, że umie tego rodzaju literaturę czytać ze zrozumieniem, przyswajać, analizować, sprawozdawać, a co najważniejsze -poddawać krytycznemu osądowi.” ( z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Omilanowskiej)
„ (…) Kolekcjonerstwo warszawskiej burżuazji i inteligencji pochodzenia żydowskiego jest w gruncie rzeczy nieopisanym dotąd zagadnieniem, fenomenem z pogranicza historii sztuki oraz historii społecznej. Decyzję o podjęciu badań nad „polsko-żydowskim kolekcjonerstwem”, Autorka tłumaczy silnym przekonaniem o potrzebie rewizji „poglądu na <polską> historię i kulturę XIX i XX wieku, jako na monolityczny (a urojony) byt polityczno-kulturowy: hegemonistyczny byt majoryzujący i wasalizujący byty inne” (s.6-7). Inkluzywny model historiograficzny „jest po wielokroć bogatszy, a przeto słuszniejszy niż tamten dawny, monogeniczny – <narodowo-patriotyczny>. Abstrakcja narodowości nabiera rzeczywistego bytu w zapętleniu wielu czynników autorefleksji i samoświadomości: <polskość> nie istnieje bez <żydowskości> i odwrotnie, wzajem się definiują i uwypuklają” (s.7).
Założeniem rozprawy pani Mileny Woźniak-Koch jest stwierdzenie o wybiórczym stanie badań nad polskim kolekcjonerstwem, skupionych w przeważającej mierze na badaniu kolekcji artystokratyczno-ziemiańskich i ich znaczeniu w procesie powstawania zbiorów muzealnych o charakterze narodowym. Skutkowało to pomijaniem kolekcjonerstwa innych grup społecznych i „marginalizowaniem roli tego zjawiska w samookreśleniu warstw nieuprzywilejowanych” (s.3). Dla wypełnienia jednej z tych białych plam, Autorka podjęła badanie kolekcji czterech przedstawicieli warszawskiej burżuazji i inteligencji pochodzenia żydowskiego: Edwarda Reichera, Franciszka Goldberg-Górskiego, Gustawa Wertheima i Bronisława Krystalla.
Prezentacja ich sylwetek to jednak tylko jedna, nie największa część rozprawy. „Studia przypadków” są tylko exemplami dla kilku bardzo szerokich problemów omawianych w rozprawie. Autorka kolejno przedstawia problematykę współczesnych metodologii badań nad kolekcjonerstwem (cz.I, 1.2 i 1.3), zarys dziejów kolekcjonerstwa warszawskiego od początku XIX wieku po kres II RP, z wewnętrzną cezurą 1860 roku (cz. II 2.1, 2.2), historię polsko-żydowskich relacji społecznych w latach 1861-1939, obejmujące zagadnienia asymilacji, akulturacji, polonizacji burżuazji i inteligencji polsko-żydowskiej (bardzo obszerna cz. III), wreszcie biograficzne prezentacje czterech, wymienionych wyżej wybitnych warszawskich kolekcjonerów (cz. IV). Jak widać, każda z części rozprawy, z uwagi na rozległość i ciężar problematyki, mogłaby stanowić odrębny przedmiot poważnej pracy naukowej.
Ze względu na wielostronność spojrzenia, szerokość perspektyw, wielką rzetelność i uczciwość badawczą, rozprawa pani Woźniak-Koch może być uznana za autonomiczne opracowanie niezwykle trudnego i drażliwego tematu, jakim są relacje polsko- żydowskie, bynajmniej nie tylko w zakresie kolekcjonerstwa czy kultury. Do zalet Autorki dodać należy jeszcze odwagę, a zarazem takt, z jakimi zostały podjęte delikatne, drażliwe i nie zawsze jednoznaczne problemy asymilacji i polonizacji żydowskiej burżuazji i inteligencji.” ( z recenzji prof. dr Marii Poprzęckiej)
Dr hab. prof. UW Ryszard Kasperowicz
Prof. dr hab. Maria Poprzęcka (przewodnicząca Jury)
Prof. dr hab. Szczęsny Skibiński
Prof. dr hab. Antoni Ziemba
* * *
Warszawa, dnia 21 listopada 2020 r.
PROTOKÓŁ JURY NAGRODY
IM. PROFESORA DR JERZEGO ŁOZIŃSKIEGO
z dnia 21 listopada 2020 roku
Po zapoznaniu się z kandyturami wraz z uzasadnieniami zgłoszonymi do Nagrody im. Profesora Jerzego Z. Łozińskiego przez Oddziały Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Jury w składzie:
- prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska
- dr hab. prof. UW Grażyna Jurkowlaniec
- dr hab. prof. UAM Piotr Korduba
- prof. dr hab. Lechosław Lameński
- dr hab. prof. UMK Jacek Tylicki
większością głosów przyznało nagrodę im. Profesora dr Jerzego Łozińskiego za prace naukowe z historii sztuki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem prac o charakterze dokumentacyjnym i katalogowym w roku 2020 Paniom:
dr Annie Oleńskiej i dr Dorocie Piramidowicz
z udziałem – jak napisano we wniosku – dr Katarzyny Kolendo-Korczak, dr. hab. Zbigniewa Michalczyka, mgr Katarzyny Uchowicz oraz dr. Marcina Zglińskiego za publikację:
Kościół katedralny w Pińsku. Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczpospolitej, cz.V: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa brzeskolitewskiego, t.4, Kraków 2019
Publikacja opracowana przez wyżej wymieniony zespół pod kierunkiem dr Anny Oleńskiej i dr Doroty Piramidowicz podejmuje fundamentalny wątek polskiego dziedzictwa artystycznego na Kresach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej i "stanowi ważny pierwiastek naszej historii i kultury, a zarazem wspólne dziedzictwo Europy Środkowej, którego świadomość i specyfika coraz bardziej ulegają zatarciu i zapomnieniu" / z wniosku prof. Ewy Dahlik-Turek/.
"Książka ta wyróżnia się spośród nadesłanych propozycji skrupulatnością przedsięwzięcia, a jej zakres i charakter najbliższe są wymaganiom konkursu. Pozycja utrzymana jest w formule poszerzonego katalogu, poprzedzona stosownymi, a zarazem ciekawie napisanym wstępem i rysem historycznym tytułowego kościoła". " Zebrana w publikacji fachowa wiedza jest nie tylko wynikiem wnikliwych studiów obiektu, ale także bardzo rozległych kwerend zarówno w polskich jak i w białoruskich, litewskich i rosyjskich archiwach oraz innych instytucjach ( bibliotekach i muzeach ). Dzięki nim w pracy pojawiło również wiele bardzo interesujących przekazów ikonograficznych. Rozmach tych kwerend jest imponujący i przekłada się na bardzo wysoki poziom merytoryczny tego monograficznego opracowania" /z opinii prof. Piotra Korduby/
Prof. dr hab. Małgorzta Omilanowska
Prof. UW dr hab. Grazyna Jurkowlaniec
Prof. UAM dr hab. Piotr Korduba
Prof. dr hab. Lechosław Lameński
Prof. UMK dr hab. Jacek Tylicki
Uprzejmie informuję, że 11. konferencja z cyklu Zabytki Toruńskie Młodszego Pokolenia (Secesja w Toruniu: architektura i plastyka, twórcy i dzieła), dnia 21 listopada 2020, godz. 10.00-15.00, będzie miała miejsce on-line na Facebooku Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu:
-
https://www.facebook.com/Ksiaz
nicaKopernikanska/ -
https://www.facebook.com/event
s/368474017910414/ -
https://www.shs.pl/?page_id=48
50 -
https://ksiaznica.torun.pl/akt
ualnosci/627-zabytki-torunskie -mlodszego-pokolenia-11- secesja-w-toruniu-architektura -i-plastyka-tworcy-i-dziela. html
Z poważaniem,
dr Przemysław Waszak
sekretarz OT SHS
Informujemy, iż z powodu pandemii koronawirusa SARS-Cov-2:
LXIX Ogólnopolska sesja SHS
"HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA"
planowana na 19-20 listopada 2020
zostaje odwołana
PYTANIA O FORMĘ/FORM FRAGEN
XXXVI Kunsthistorikertag Stuttgart 2021 – sekcja polskich historyków sztuki
W dniach 24-28 marca 2021 roku w Stuttgarcie odbędzie się XXXVI kongres niemieckich historyków sztuki (XXXVI Kunsthistorikertag 2021) organizowany przez Stowarzyszenie Niemieckich Historyków Sztuki (Verband Deutscher Kunsthistoriker) we współpracy z Instytutem Historii Sztuki, Instytutem Historii Architektury Uniwersytetu w Stuttgarcie oraz miejscową Akademią Sztuk Pięknych.
Po raz pierwszy w historii tych spotkań przewidziano sekcję gościnną, a zarazem to pierwsze zaproszenie skierowano do polskich historyków sztuki! Przyjmujemy to zaproszenie nie tylko z entuzjazmem, ale także jako wyraz uznania wieloletniej, wielopokoleniowej i różnorodnej współpracy pomiędzy środowiskami, a zarazem przejaw niesłabnącej ciekawości dla naszych bieżących zainteresowań, pytań i obszarów badawczych ze strony niemieckich partnerów.
Kongres odbywa się pod hasłem przewodnim PYTANIA O FORMĘ/FORM FRAGEN, w ramach którego ogłaszamy nabór zgłoszeń do sekcji gościnnej polskich historyków sztuki. W zamyśle organizatorów konferencji leży bardzo rozległa panorama problemów, dla których kluczowym zagadnieniem jest forma, będąc z jednej stroną istotą artystycznej działalności, a z drugiej stojąc u podstaw historyczno-artystycznej refleksji nad nią i pozostając tym samym jednym z centralnych pojęć naszej dyscypliny. Skłania to nie tylko do krytycznego namysłu nad tym pojęciem, jego dawną i współczesną kondycją, operacyjną skutecznością, relacyjnością z treścią oraz z materiałem dzieła sztuki, ale także nad relacją formy i normy, a tym samym związkami z ideologią, polityką, społeczeństwem, wiedzą czy techniką. Otwiera zarazem cały kompleks pytań o zniszczenie i rekonstrukcję form, przede wszystkim w zakresie architektury.
Pozostając w obszarze tak szeroko zarysowanej problematyki kongresu (por. https://kunsthistorikertag.de/ausschreibungen/), chcieliśmy podkreślić, że istotą naszej sekcji jest prezentacja tego w jaki sposób problematyka ta była/jest aktualna dla polskich historyków sztuki, uprawianej przez nas dyscypliny i dla sztuki, która była/jest obecnie obszarem ich refleksji. Mając to na względzie chcieliśmy zwrócić szczególną uwagę, na kilka wybranych obszarów zagadnień:
1/ Problem „formy” w historii sztuki w Polsce
2/ „Forma” jako narzędzie budowy nowego społeczeństwa – modernistyczna awangarda i rozumienie formy po 1918 roku w Polsce
3/ „Forma” i pietyzm dla przeszłości – problemy formy w polityce, dyskusji i praktyce rekonstrukcji i restauracji w Polsce w XX wieku
4/ „Forma” jako zadanie artystyczne i wyzwanie percepcyjne – problemy formy w wybranych realizacjach artystycznych i w krytyce artystycznej w Polsce po II wojnie światowej
5/ „Forma” i „treść” jako parametry ideologii – polski socrealizm
6/ Pojęcie formy dla pogłębieniu rozumienia sztuki i wizualności? Jej relacja ze zwrotem ku cielesności, multisensoryczności, a także w kontekście nowego materializmu i teorii materiałów
Propozycje wystąpień związanych z hasłem kongresu oraz uwzględniające powyższe sugestie powinny mieć charakter przekrojowy. Ich zgłoszenia w języku polskim o objętości (1800-3600 znaków) prosimy kierować do dnia 10 czerwca 2020 roku na adresy:
Prof. dr. hab. Ryszarda Kasperowicza (rysz_kasperowicz@poczta.onet.pl) oraz
Prof. UAM dr hab. Piotra Korduby (pkorduba@amu.edu.pl).
Autorzy zakwalifikowanych wystąpień będą zobowiązani do przygotowania streszczenia wystąpienia w j. niemieckim lub angielskim (2000 znaków) do dnia 15.09.2020. Streszczenia będę opublikowane w tomie konferencyjnym przed rozpoczęciem kongresu. Zgodnie ze zwyczajem kongresu, w późniejszym terminie nie publikuje się pełnych wystąpień. Językami konferencji jest niemiecki i angielski.
Wzorem pozostałych sekcji, w sekcji polskiej przewidziano cztery wystąpienia (każde po 30 min.) oraz 15-minutową dyskusję po każdym z nich. Koszty podróży oraz pobytu w Stuttgarcie pokrywa organizator.
Zachęcamy do składania propozycji!
Prof. dr hab. Ryszard Kasperowicz (Wiceprezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki)
Prof. UAM dr hab. Piotr Korduba (Dyrektor Instytutu Historii Sztuki UAM)
Warszawa-Poznań 3.03.2020
Szanowni Państwo
Od pewnego czasu Biuro Zarządu Głównego SHS stara się utworzyć archiwum wydawnictw Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
W archiwum tym chcemy zgromadzić wszystkie pozycje wydane przez Stowarzyszenie, pozycje wydane przez inne instytucje a zawierające materiały z sesji organizowanych lub współorganizowanych przez Stowarzyszenie, albo też tytuły, których wydanie współfinansowane było ze środków naszego Stowarzyszenia. Interesują nas także inne , nawet drobne , materiały „firmowane” lub dokumentujące działalność SHS ( np. pocztówki, foldery itp. ).
Poniżej podajemy tytuły pozycji, które już znajdują się na naszej półce.
Jeśli posiadają Państwo w swoich zasobach inne wydawnictwa spełniające w/w warunki bardzo prosimy o przekazanie egzemplarzy dla tworzonego archiwum.
Ewa Staszewska
NIEDZICA
- Zamek w Niedzicy, Kraków 1987
- Dwór w cieniu zamku. Marceli Drohojewski dziedzic na Czorsztynie o sobie samym w roku 1901, Nowy Sącz 1988
- Budujemy Zamek Dunajec w Niedzicy, 1944
- Dookoła jeziora Czorsztyńskiego i w Pieniny, FORMA, Kraków 1998
- Zamek Dunajec w Niedzicy, 2006
- Studia z dziejów kościoła Św. Bartłomieja Apostoła w Niedzicy, UNUM, Kraków 2006
- Opowieści Franciszka VHS
- Siedem wieków zamków. Lubowla i Dunajec, 2012
- druki drobne ( foldery, pocztówki, kalendarze itp. )
KRAKÓW
- Sztuka baroku, 1991
- Sztuka Krakowa i Galicji w wieku XIX, 1994
- Sztuka XVII wieku w Polsce, W-wa 1994
- Sztuka Kresów Wschodnich, 1994
- Między gotykiem a barokiem. Sztuka Krakowa XVI i XVII wieku, 1997
- Festina Lente, 1998
- O konserwacji prezbiterium kościoła Mariackiego w Krakowie, 1998
- Katedra krakowska w czasach nowożytnych (XVI-XVIII w.), 1999
- Kościół w Binarowej, Rzeszów 2004
- Cmentarze Krakowa, 2004
GÓRNOŚLĄSKI
- O sztuce Górnego Śląska i przyległych ziem małopolskich, 1993
- Nie zachowane kościoły drewniane Górnego Śląska, 2001
- Witraże na Śląsku, 2002
- Oblicza secesji, 2006
- Oblicza sztuki 20-lecia międzywojennego na obszarze obecnego woj.śląskiego, 2011
- Sztuka to wolność wyboru, prawo do przeżycia i wzruszenia. Stanisław Oczko – historyk sztuki i malarz, 2013
WROCŁAW
- O sztuce sepulkralnej na Śląsku, Wrocław 1997
- Z dziejów rysunku i grafiki na Śląsku oraz w kolekcjach i zbiorach ze Śląskiem związanych, Wrocław 1999
- Willmann i inni, 2002
- Integracja i dezintegracja w krajobrazie miast i miasteczek, 2006
POZNAŃ
- KLASYCYZM. Materiały sesji SHS pażdziernik 1965, 1998
- British book on conteporary arts..., 1995
- Culture of the time of transformation. International congress, 1998
TORUŃ
- Sztuka Torunia i ziemi chełmińskiej, 1986
- Sztuka w kręgu Zakonu Krzyżackiego, 1995
- Kościół i sztuka pobrzeża Bałtyku, 1998
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Zegary mechaniczne, 2000
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Biżuteria w Polsce, 2001
- Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, 2002
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce.Biżuteria w Polsce. Amulet – znak – klejnot, 2003
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Ludwisarstwo, 2003
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Zegary i zegarmistrzostwo, 2005
- Teka komisji historii sztuki, tom X, 2005
- Dzieje kościoła Mariackiego w Toruniu, 2005
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce.Biżuteria w Polsce. Treści – teksty – przesłania, 2006
- Dzieje i skarby kościołów Torunia Podgórza, 2007
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Odlewnictwo, 2007
- Historyczna sześćdziesiątka toruńskich historyków sztuki 1947-2007 (egz. E. Staszewskiej i egz. prof.dr hab. M. Poprzęckiej)
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Dawna i nowsza biżuteria w Polsce,2008
- Liryka refleksyjna. Ze sztambucha Jerzego Remera (1888-1979), 2008
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Dawne i nowsze zegary w Polsce, 2009
- Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Biżuteria w Polsce Koral, perła i inne wątki, 2010
- Toruń jest … jaki?, 2010
- Dzieje i skarby kościoła Świętojakubskiego w Toruniu, 2010
- Organy Torunia iokolicznych kościołów, 2011
- Dawne i nowsze odlewnictwo w Polsce – wyroby żeliwne i inne, 2011
- O biżuterii w Polsce, 2011
SZCZECIN
- Sztuka średniowiecza na Pomorzu, 1991
- 50 lat badań nad sztuką Szczecina i Pomorza Zachodniego, 1996
- Badania nad sztuką Pomorza, 1998
- Kultura i Sztuka Szczecina w latach 1800-1945, 1999
- Hans Stettiner i Jan Szczeciński.Życie codzienne w Szczecinie w XX w., 2010
GDAŃSK
- Studia z historii Sztuki i kultury Gdańska, 2003
- Tradycjonalizm i neotradycjonalizm w sztuce XIX i XXI wieku na Pomorzu, 2012
LUBLIN
- Złotnictwo na Lubelszczyźnie, 1998
- Ikonografia Lublina, 1999
- Życie artystyczne Lublina, 2001
- Rzecz i rzeczowość w kulturze XX i XXI wieku, 2002
- Myśl oko i ręka artysty, 2003
- Artyści lubelscy i ich galerie w XX wieku, 2004
- Biografia-Historiografia wczoraj i dziś, 2005
- „Grupa Zamek”. Historia – Krytyka – Sztuka, 2007
- Bibliografia historii sztuki dawnego woj.lubelskiego za lata 1965-2000, 2008
- „Grupa Zamek”Konteksty-wspomnienia-archiwalia, 2010
- ZAWSZE FRAGMENT ? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, 2011
ŁÓDŹ
- Piotrkowską na wprost, 1997
- Konserwacja i restauracja dzieł sztuki. Część I, Malarstwo tablicowe, 1998
- Konserwacja i restauracja dzieł sztuki. Część II, Malarstwo na płótnie, 1999
- Konserwacja i restauracja dzieł sztuki. Część III, Malarstwo ścienne, 2000
- Sztuka w Łodzi, 2000
- Sztuka w Łodzi (2), 2003
- Sztuka w Łodzi (3), 2005
- Sztuka w Łodzi (4), 2007
- Sztuka w Łodzi(5), 2008
WARSZAWA
- O rzemiośle artystycznym w Polsce, 1976
- Ubiory w Polsce, 1994
- Kościuszko w oczach artystów i historyków, 1995
- Rzemiosło artystyczne, 1996
- Rzemiosło artystyczne 2, 2001
- Fotografia od dagerotypu do galerii Hybrydy, 2008
- Interpretować fotografię, 2009
- Visibilia et Invisibilia , 2009
KIELCE
- Dwór Polski w XIX wieku. Zjawisko historyczne i kulturowe:
I – 1990
II -1992
III – 1995
IV – 1998
V – 2000
VI – 2002
VII – 2004
VIII – 2006
IX – 2008
IX – 2010
SEMINARIA NIEBOROWSKIE
- Sztuka i wartość, 1988
- Projekt- Szkic- Bozzetto, 1993
- Przemyśleć historię sztuki, 1994
- Życie artysty, 1995
- Historia a system, 1997
- Już się ma pod koniec starożytnemu światu…Zmierzch, schyłek, upadek w historii sztuki, 1999
- Rzeczywistość – Realizm – Reprezentacja, 2001
- Twarzą w twarz z obrazem, 2003
- Obraz zapośredniczony, 2005
- Brak słów, 2007
- Białostocki, 2009
- Podmiot – podmiotowość, 2011
MATERIAŁY DO DZIEJÓW REZYDENCJI:
- Architektura rezydencjonalna hist. Małopolski. Materiały Sesji SHS. Łańcut czerwiec 1975, Łańcut 1982
- MATERIAŁY DO DZIEJÓW REZYDENCJI. Dawne woj. trockie, Księstwo Żmudzkie Inflanty Polskie, Księstwo Kurlandzkie, , TOM III b, IS PAN. Warszawa 1987
- MDDR, woj. sieradzkie, Tom 1, SHS i IS PAN, 1990
- MDDR, woj. poznańskie, Tom 1, 1991
- Pałace i dwory w dawnym woj. sieradzkim 2, 1994
- Pałace i dwory w dawnym woj. kaliskim 1, 1994
- Pałace i dwory w dawnym woj. kaliskim 2, 1997
- Pałace i dwory w dawnym woj. rawsko-mazowieckim 1, 1995
INNE:
- Ochrona Zabytków rocznik 2, Dep. Konserwacji i ochrony Zabytków Min. Kultury i Sztuki + SHS (i kultury materialnej), Warszawa 1951
- Malarstwo polskie okresu romantyzmu, wystawa objazdowa, Arkady, Warszawa 1958
- Klasycyzm, IS PAN, 1968
- Oryginał, replika, kopia, Desa – Arkady ,Warszawa 1971
- Dzieło sztuki i zabytek, MKiS Gen. Kon. Zab., 1976
- Sztuka lat trzydziestych, Warszawa 1991
- Sztuka miast i mieszczaństwa XV-XVIII wieku w Europie Środkowo – Wschodniej, PWN, Warszawa, 1990
- Wieś i miasteczko u progu zagłady. Materiały konferencji naukowej SHS, Wojnowice 1988, PWN, Warszawa 1991
- Legnickie Pole, 1991
- O wartości dzieła sztuki, Arkady 1968 W-wa
- Pomniki Sztuki w Polsce, Tom III. Mazowsze i Podlasie, Arx Regia, Warszawa 1999
MEMORIAŁY :
- Sarmatia Artistica, PWN, Warszawa 1968
- Granice Sztuki, PWN, Warszawa 1972
- In memoriam Joanni Białostocki, 1988
- Sarmatia semper viva, SHS, Warszawa 1993
- Nobile claret opus, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998
PROGRAM
OGÓLNOPOLSKIEJ LXX SESJI STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI
O WSPÓŁPRACY KONSERWATORÓW I HISTORYKÓW SZTUKI
W DNIACH 24-25 LISTOPADA 2022 ROKU
W KRAKOWIE
Sesja organizowana jest we współpracy Krakowskiego Oddziału SHS
i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych.
Sala Obrad znajduje się w Gmachu Głównym ASP przy pl. Matejki.
DZIEŃ 1
9:30 - 9:45
Grażyna Korpal
Interdyscyplinarność sztuki konserwacji w aspekcie doktryn i praktyki konserwatorskiej
9:45 - 10:00
Łukasz Młynarski
Pozycja prawna historyka ztuki w trakcie procesu dokumentacji, konserwacji i zarządzania zabytkami
10:00 – 10:15
Iwona Szmelter
Jak daleko do optimum? Holistyczna i interdyscyplinarna współpraca w ochronie dziedzictwa kulturowego
10:15 – 10:30
Andrzej Siwek
Dyskurs o wartości – między historią sztuki a ochroną zabytków
10:30 - 10:45
Joanna Sobczyk
A co z fizykami? Multiwersum w MNK. O współpracy z konserwatorami i historykami sztuki.
10:45 - 11:00
Paweł Dettloff
O pożytkach badań – z warsztatu współpracy historyków sztuki i konserwatorów
11:00 – 11:15
Karolina Zalewska
Spectrum współpracy konserwatorów i historyków sztuki
11:15 - 11:45
PRZERWA
11:45 – 12:00
Małgorzata Nowalińska
Interdyscyplinarne badania wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem prowadzone na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
12:00 – 12:15
Iwona Liżewska
Palimpsest – nawarstwienia w zabytku i rozwiązania konserwatorskie
12:15 - 12:30
Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz
Współpraca Kolekcji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie w procesie kształcenia studentów Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych oraz Katedry Mody w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych
12:30 – 12:45
Oskar Hanusek
Problematyka konserwacji sztuki współczesnej w kontekście dydaktyki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie
12:45 – 13:00
Kinga Olesiejuk
Współpraca historyków sztuki i konserwatorów w procesie akwizycji dzieł współczesnych.
13:00 – 13:15
Agata Małodobry
XX + XXI. Rzeźba: wystawa jako pole dialogu kuratorsko-konserwatorskiego. Dylematy, odkrycia, inspiracje.
13:15 - 13:30
Szymon Tracz
Beskidzkie Muzeum Rozproszone Diecezji Bielsko-Żywieckiej – konserwacja i nadanie nowych funkcji drewnianej architekturze sakralnek Podbeskidzia.
13:30 - 13:45
Dorota Gutkowska
Przepastne magazyny Kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie widziane oczami historyka sztuki i konserwatora. O współpracy specjalistów wielu dziedzin.
13:45
DYSKUSJA
15:30
BAZYLIKA MARIACKA
POKAZ OŁTARZA MARIACKIEGO PO OSTATNIEJ KONSERWACJI
17:00 – 17:15
Anna Ozaist-Przybyła
Rola historyka sztuki w przygotowaniu dokumentacji konserwatorskiej na podstawie doświadczeń Fundacji Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D. O. M. przy konserwacji mebli stanisławowskich z Łazienek Królewskich w Warszawie
17:15 - 17:30
Małgorzata Godek
Kwerenda ikonograficzna a rekonstrukcja malowideł ściennych na przykładzie wedut w dawnym Pałacu Biskupim w Tarnowie
17:30 - 17:45
Marta Zaborowska
Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej
17:45 - 18:00
Katarzyna Górecka
Konserwatorzy i historycy sztuki na rusztowaniu – rekonstrukcja pierwotnego programu ikonograficznego późnobarokowych fresków kaplicy bł. Władysława z Gielniowa przy kościele św. Anny w Warszawie
18:00
DYSKUSJA
SPOTKANIE KOLEŻEŃSKIE
WRĘCZENIE NAGRÓD W KONKURSACH
DZIEŃ 2
9:00 - 9:15
Cezary Wąs
Budynek „Solpolu” przy ul. Świdnickiej we Wrocławiu
9:15 - 9:30
Piotr Fiuk
Archeologia, konserwacja zabytków, historia sztuki i architektura – naukowe badania dla odbudowy szczecińskiego Podzamcza i rekonstrukcji fasad kamienic staromiejskich.
9:30 - 9:45
Małgorzata Gwiazdowska
Conservatio est aeterna creatio. Uczastnicy i konflikty w procesie konserwacji na przykładzie renowacji gmachu dawnej Rejencji w Szczecinie.
9:45 - 10:00
Wiktoria Kałwak
Najnowsze ustalenia dotyczące przekształceń kościoła p. wezw. Wniebowzięcia NMP w Wojnowie
10:00 - 10:15
Olga Tuszyńska- Szczepaniak
Wpływ bezpośredniego dostępu do obiektu w trakcie restauracji zabytku na analizę architektury i rzeźby architektonicznej na przykładzie Bazyliki Katedralnej p.wezw. Narodzenia NMP w Sandomierzu
10:15 - 10:30
Alicja Saar-Kozłowska
Zmiany w treści zabytku powstałe w procesie konserwacji na początku XX wieku na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny
10:30 – 10:45
Wiktor Bennebesel
Późnogotycka rzeźba na ziemi chełmińskiej – najnowsze prace konserwatorskie a problem oryginalności i integralności zabytku
10:45 - 11:00
Danuta Szewczyk-Prokurat
O szczęśliwym powiększaniu się zasobu polskich nowożytnych klejnotów. Wymierne efekty współpracy historyka sztuki i konserwatora.
11:00 - 11:15
Zuzanna Sarnecka, Mirosław Wachowiak, Chiara Mazzocchi, Ewa Katarzyna Świetlicka, Joanna Szulc, Hanifah Darmawanti
Cena niewypału: Problemy techniczne we włoskich obiektach ze szkliwionej terakoty w kolekcjach polskich
11:15
DYSKUSJA
PRZERWA
12:00 -12:15
Marta Skowrońska
Polichromia ścienna w formie kotary z kościoła św. Jakuba w Toruniu – kilka słów o barokowym recyklingu
12:15 - 12:30
Mirosław Wachowiak
Badania technologiczne obrazów – wżne narzędzie wspomagające warsztat historyka sztuki
12:30 - 12:45
Martyna Łukasiewicz, Katarzyna Męczyńska, Katarzyna Novljaković, Justyna Łuczyńska-Bystrowska
Dwie kolekcje dworskich portretów francuskich z Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Narodowegow Krakowie
12:45 - 13:00
Elżbieta Zygier
Poszukiwanie kodu artysty na przykładzie zrealizowanego w Muzeum Narodowym w Krakowie interdyscyplinarnego projektu dotyczącego badania twórczości Maksymiliana Gierymskiego
13:00 – 13:15
Anna Forczek – Sajdak
O potrzebie interdyscyplinarnych badań i współpracy na przykładzie konserwacji kościoła pw. św. Mikołaja w Skrzydlnej
13:15 – 13:30
Jerzy Żmudziński
Inauguracja programu badawczego „Dolabella”, czyli o konieczności współpracy konserwatorów dzieł sztuki i historyków sztuki w badaniach nad dawnym malarstwem.
13:30 - 13:45
Janina Wilkosz, Anna Bogusz, Katarzyna Król-Goździk
Lelewel. Rytownik polski. O kulisach ekspozycji i monografii.
13:45 - 14:00
Agnieszka Kunicka-Goldfinger, Adriana Podmostko-Kłos, Marek Peda
Rama do obrazu. O współpracy konserwatorów i historyka sztuki.
14:00 - 14:15
Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos
Konserwacja sarkofagów królewskich
14:15 - 14:30
Diana Długosz-Jasińska, Małgorzata Zawadzka
Okiem konserwatora i nie trylko. Ze skarbca Muzeum Chopina.
14:30 - 14:45
Mirosława Machulak, Justyna Miecznik
Konserwacja XVIII wiecznej sukni ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie